Veelgestelde vragen

DSC_1200

FAQ's

Of je nu vragen hebt over onze diensten, voorzieningen, of dagelijkse activiteiten, we staan klaar om je te helpen. Mocht je vraag hier niet worden beantwoord, neem dan gerust contact met ons op. Ons team helpt je graag verder! 

WZC Home O.L.Vrouw van de Kempen biedt kwaliteitsvolle zorg aan lichamelijk en/of mentaal zorgbehoevende senioren vanaf 65 jaar en dit zowel in de Groep Assistentiewoningen (GAW), het woonzorgcentrum WZC) en het oriënterend kortverblijf (OKV). Indien u wenst in aanmerking te komen voor een opname in 1 van de 3 (tijdelijke) woonvormen, is het nodig u te laten noteren op de gewenste wachtlijst via het inschrijvingsformulier. Indien het een preventieve aanvraag betreft worden uw basisgegevens genoteerd. Een bezoek ter plaatse kan na telefonische afspraak met de
sociale dienst. We vragen info over uw zorgvraag en uw zorgbehoevendheid. Indien aan de voorwaarden is voldaan, wordt u op een dringende wachtlijst geplaatst van het WZC, OKV of de AW. De volgorde voor een definitieve opname in het woonzorgcentrum (24u/24u zorg) wordt bepaald aan de hand van uw zorgzwaartemeter (Belrai), de datum van inschrijving op de wachtlijst en uw woonplaats.

Opnames worden steeds gepland vanuit onze wachtlijst. U krijgt bericht van de sociale dienst als u op de eerste plaats staat van de wachtlijst. Bij de eerstvolgende vrije kamer of assistentiewoning wordt u of uw familie telefonisch op de hoogte gebracht.

Als u de kamer of de assistentiewoning neemt, zal u uitgenodigd worden voor het in orde brengen van het opnamedossier (medische, psychologische, sociale en administratieve informatie, de nodige documenten ondertekenen). Tijdens dit gesprek zullen ook uw vragen worden beantwoord en zal de opnamedatum en het opnameuur afgesproken worden.

De inrichting van een flat kan u volledig vrij organiseren.

Indien u wordt opgenomen in een kamer van het WZC kan uw familie het aanwezige basismeubilair verder aanvullen met persoonlijk klein meubilair. 

De sociale dienst zal u en uw familie naar de kamer begeleiden en informatie verstrekken over de werking van de afdeling, de animatie, de dagindeling,….

De volgende dagen zal elke medewerker u met raad en daad bijstaan wanneer u vragen hebt. Zo kunt u rustig wennen aan uw nieuwe omgeving.

De ochtendverzorging start om 7.15u. Het ontbijtbuffet start om 8u en wordt geserveerd in de eetplaats van uw afdeling. De zorgmedewerkers op dienst helpen u waar nodig. Het is mogelijk eerst te ontbijten en nadien uw ochtendzorg te plannen. De volgorde is afhankelijk van uw dagritme, de mogelijkheden op dienst en de zorg die je nodig hebt in de ochtend. Uw bezoek is steeds welkom doorheen de dag. In de voormiddag worden er activiteiten aangeboden door animatie of het pastorale team. Het dag- en maandplan vindt u terug in het rustkrantje van het WZC (zie
website). Het middagmaal is voorzien om 11.45 uur. Ook hier wordt hulp geboden bij het voorbereiden van het eten (snijden van vlees, … ) of hulp bij het toedienen. In de namiddag wordt een drankje en versnapering aangeboden en kan u volgens de dagplanning naar believen deelnemen aan een activiteit. Het avondmaal wordt geserveerd om 17.00 uur. Indien je met bezoek nog langer weg bent, kan de maaltijd bewaard worden tot je terugkeer. Tijdens de avondzorg bezorgen wij u een extra drankje en wordt de nachtrust voorbereid. Het nachtpersoneel biedt toezicht en hulp waar het nodig is. De nachtdienst organiseert tweemaal per nacht een rondgang bij alle bewoners. Door middel van de noodknop kan er uiteraard de hele dag en nacht assistentiehulp gevraagd worden door de bewoners.

Bewoners kunnen deelnemen aan activiteiten of gezellig samenzitten met andere bewoners om te kaarten, een kopje koffie te drinken in het koffiehoekje). De keuze is aan u. Het eten wordt gemeenschappelijk georganiseerd per afdeling. Bewoners hebben een vaste plaats in hun eigen eetplaats van de afdeling, aan kleine tafels van 4 tot 6 personen. Het is een gelegenheid om sociaal contact te maken met andere bewoners. Wanneer uw gezondheidstoestand het niet toelaat naar de eetplaats te komen, wordt de maaltijd opgediend op uw kamer en krijgt u begeleiding bij de maaltijd indien nodig. De gemeenschappelijke ruimten ( leefruimten, kapel, zithoekjes, brasserie) mogen vrij bezocht worden en dragen bij tot uw sociaal contact.

Je kan familie en vrienden steeds bezoeken of zelf bezoek ontvangen.

De assistentiewoningen zijn steeds toegankelijk via de persoonlijke voordeur en huissleutel.

Voor bewoners van het WZC is de regeling anders. De inkom van het WZC sluit om 21.30u, wat niet belet dat u hierna toch nog bezoek kan ontvangen of kan uitgaan. De medewerkers zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar wanneer u zich terug aanmeldt. Zij kunnen u opnieuw toegang verschaffen tot het WZC.

De regeling voor een langere afwezigheid  omwille van vakantie, kan besproken worden met de directie.

Een (beperkte) vermindering van de dagprijs wordt toegekend wanneer u op vakantie gaat of langer dan 24u weg bent. De voorwaarden staan vermeld in de opnameovereenkomst. 

De bewoner behoudt de eigen huisarts wanneer deze bereid is huisbezoeken af te leggen in het WZC. Het oproepen gebeurt meestal door de verpleegkundige, naargelang de noodwendigheden. De huisartsen overleggen samen met de verantwoordelijken of met de dienstdoende verpleegkundigen en zo mogelijk met de familie. Bewoners en familieleden kunnen te allen tijde alle zaken die men over de gezondheid wil weten, met de desbetreffende arts bespreken. Medische aangelegenheden staan in ons huis mede onder toezicht van onze raadgevend en coördinerend arts.

Het WZC is een open huis. Familie van bewoners, dorpsgenoten, fietsers, enz. lopen vrij in en uit. ’t Binnenhof, onze gezellige cafetaria, is een aangename ontmoetingsruimte voor elke bewoner en bezoeker. Indien u echter graag specifieke informatie wil, een rondleiding wenst of een inschrijving op de wachtlijst plant, kan u best vooraf (telefonisch) een afspraak maken met een medewerker van de sociale dienst.

De kamers kortverblijf zijn volledig bemeubeld met tv en voorzien van een sanitaire ruimte. De kamers voor definitieve opname beschikken over basismeubilair (met o.a. hoog-laagbed, nachtkastje, ruime opbergkast). Bewoners zijn vrij de kamer verder in te richten naar eigen smaak, maar dienen rekening te houden met de noodzakelijke bewegingsruimte om goede zorg te kunnen verlenen.

Tijdens de voorafgaande gesprekken en rondleiding wordt dit verder toegelicht door de medewerkers sociale dienst aan de hand van onze uitgebreide opnamebrochure.

Tegemoetkoming hulp aan bejaarden (THaB)
Wie heeft hier recht op?
De Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden is een uitkering voor personen die minstens 65 jaar oud zijn en een toestand van verminderde zelfredzaamheid hebben.
Het bedrag voor de THaB is in eerste instantie afhankelijk van uw graad van zelfredzaamheid. Deze wordt bepaald aan de hand van 5 categorieën. Of u dan ook recht heeft op dat (maximum)bedrag, wordt bepaald aan de hand van het inkomen (pensioen, interesten,… ).

Indien u niet aan alle voorwaarden voor een THaB voldoet, maar een beperkte zelfredzaamheid heeft om u te verplaatsen, kan er een parkeerkaart aangevraagd worden.
Via het medisch dossier moet een duidelijke transfer- of verplaatsbeperking beschreven worden.

De THaB is een maandelijkse tegemoetkoming. Het bedrag wordt mede bepaald door de toegewezen categorie door de controlearts van de overheidsdienst.

Waar kan u terecht voor de aanvraag?
De aanvraagdocumenten zijn te verkrijgen via het OCMW of de mutualiteit. De sociale dienst van het OCMW/de mutualiteit/het WZC kan u bijstaan in het aanvragen of invullen van de documenten.

Voor meer info kan u terecht op volgende website: http://www.handicap.fgov.be

Wie heeft hier recht op?
De zorgverzekering is een maandelijkse uitkering om de niet-medische kosten te vergoeden en beperkt zich niet tot leeftijd.
Het is gericht op personen die nood hebben aan mantelzorg voor het verrichten van huishoudelijke taken of die persoonlijke hulp nodig hebben in de thuissituatie.
Uw zorgkas zal uw dossier onderzoeken en uw zorgafhankelijkheid evalueren alvorens de uitkering toe te kennen.
Als bewoner van het WZC heeft u automatisch recht op deze tegemoetkoming.

Het maandelijkse bedrag bedraagt €130.

Waar kan u terecht voor de aanvraag?
Voor de aanvraag dient u zich te richten tot uw mutualiteit.
Als bewoner van het WZC, zal de sociale dienst dit automatisch aanvragen voor u.

Financiële waarborg OCMW
Wie heeft hier recht op?
Personen waarbij de middelen ontoereikend zijn om de verblijfskosten in het WZC te betalen, kunnen een aanvraag doen voor een waarborg bij het OCMW.
Zij zullen uw dossier onderzoeken.
Wanneer uit het onderzoek blijkt dat er onvoldoende financiële middelen zijn, kan het OCMW overgaan tot het toekennen van een waarborg aan het WZC voor die bewoner.

Wanneer u een waarborg toegekend krijgt, zullen de verblijfskosten met eigen middelen worden betaald en aangevuld worden door het OCMW.
In de gemeente Ravels en Arendonk wordt er bij ontoereikendheid van financiële middelen   tot op heden nog een tussenkomst van de kinderen gevraagd. In enkele gemeenten, zoals Turnhout en Oud-Turnhout, wordt er geen bijdrage meer gevraagd aan de kinderen.

Waar kan u terecht voor de aanvraag?
Voor een aanvraag voor een waarborg, dient u zich te richten tot het OCMW van uw laatste domicilie.

Andere tegemoetkomingen
Voor specifieke tussenkomsten (sociaal telefoontarief, elektriciteit en gas, incontinentieforfait mutualiteit,…) kunt u zich best richten tot de sociale dienst van het OCMW, de mutualiteit, het WZC,…

WZC Home O.L.Vrouw van de Kempen wil kwaliteitsvolle zorg aanbieden aan lichamelijk en/of mentaal zorgbehoevende senioren vanaf 65 jaar en dit zowel in de Groep Assistentiewoningen (GAS) als in het WZC en het oriënterend kortverblijf. Wie in aanmerking komt voor definitieve opname in het woonzorgcentrum (24u/24u zorg) wordt bepaald aan de hand van de zorgzwaartemeter (KATZ-schaal) en de datum van inschrijving op de wachtlijst. 

Onthaal en bewonersadministratie: bezorgen van uw persoonlijke post, reservering van feestzaal, bezoek wegwijs maken in huis, info over adreswijziging,…

Sociale dienst: informatie geven en doorverwijzen voor sociale en administratieve zaken met betrekking tot uw dossier, psychosociale begeleiding

Technische dienst: herstel en onderhoud van materiaal van het WZC.

Vrijwilligerswerking: wordt georganiseerd door de dienst animatie. De vele vrijwilligers ondersteunen de bewoners tijdens activiteiten of uitstappen (pastorale werking, maaltijdbegeleiding, wandelen, verstelwerk, verzorgen van vogels, cafetariawerking  7 dagen per week,…

Kapper: het kapsalon is ingericht en mag u vrij gebruiken. Op woensdag, vrijdag en zaterdag komt er steeds een kapster in huis. Een afspraak voor een permanent, knipbeurt,… kan u vastleggen met de kapster naar keuze. De kosten worden apart aangerekend. Bewoners die in het WZC verblijven krijgen wekelijks een volledig toilet in bad/douche en wordt het haar gewassen en verzorgd.

Pedicure: u kan uw eigen pedicure uitnodigen of een afspraak bij een andere pedicure. Hieraan zijn extra kosten verbonden. De kosten worden apart aangerekend.

Persoonlijke was: personen van de assistentiewoning hebben een wassalon ter beschikking. Zij kunnen zelf de was doen of hen laten bijstaan door familie of thuiszorgdiensten.

Bewoners van het WZC  moeten de persoonlijke was en het badlinnen (laten) wassen. Deze kan uw familie doen of kan in het WZC gewassen worden of kan een externe wasserij naar keuze komen ophalen. De kosten worden apart aangerekend.

Een goede communicatie voorkomt problemen en misverstanden. Al onze medewerkers zijn steeds bereid om uw vragen te beantwoorden. Een verblijf in een WZC vergt zoveel afspraken dat een open communicatie hierin een hulp kan zijn, zowel in het WZC als voor de bewoners van de assistentiewoningen.

De bewoner van een assistentiewoning kan steeds terecht bij de sociale dienst of de directie.

Op elke zorgafdeling draagt een hoofdverpleegkundige de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse zorg en de werking op de afdeling. Indien u vragen of opmerkingen hebt, kan u deze met haar bespreken. Indien er andere disciplines bij betrokken zijn, kunnen zij ook geïnformeerd of bevraagd worden.

De directie is dagelijks aanwezig en staat open voor uw suggesties of opmerkingen .

Het WZC beschikt tevens over een gebruikersraad. Deze raad is samengesteld uit bewoners en vormt een advies- en overlegorgaan voor alle aspecten van de dagelijkse werking van het WZC. Alle bewoners of familieleden kunnen agendapunten aangeven.  Ze worden besproken op de tweemaandelijkse vergadering.

In het suggestieboek kunnen vragen, opmerkingen of suggesties 24u/24u genoteerd worden. De directie beantwoordt deze dan zo snel mogelijk en zal persoonlijk contact met u opnemen.

Tijdens een evaluatiegesprek, ongeveer 2 maanden na de opname, zal een medewerker van de sociale dienst een gesprek voeren met de bewoner en/of de familie. Zowel de kwaliteit van de zorg, de animatie, … als de extra diensten (kapper, pedicure,…) komen aan bod.

Tevredenheidenquêtes  worden 2-jaarlijks afgenomen.  Door middel van vragenlijsten peilt het WZC naar de tevredenheid van de cliënten.  Uitgaande van resultaten, bijkomende opmerkingen en suggesties willen wij onderzoeken op welke wijze de werking nog beter kan uitgebouwd worden.

Wanneer u enkel een inkomen geniet van de Dienst voor Pensioenen (België of buitenland), is het mogelijk dat het inkomen ontoereikend is. Om een juiste berekening te maken moet uw persoonlijk administratief dossier bekeken worden.

Bij een definitieve opname in het WZC hebt u recht op tegemoetkoming via uw zorgverzekeringskas (meestal uw mutualiteit). Deze bedraagt 130 euro/maand, ongeacht uw inkomen. In bepaalde omstandigheden kan er tevens nagegaan worden of u daarenboven recht hebt op een Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB). Deze wordt u toegekend door het Ministerie van Sociale Zaken op basis van de zorgbehoevendheid én uw inkomen. Na aanvraag, goedkeuring en eventuele wachtperiode ontvangt u de toegekende bedragen op uw persoonlijke rekening.

De medewerkers van onze sociale dienst zullen u graag informeren en u eventueel doorverwijzen naar de sociale dienst van mutualiteit of OCMW (voor aanvraag THAB of voor waarborg wanneer u met dit extra inkomen uw factuur van het WZC niet kan betalen).

De dagprijs is vastgelegd en goedgekeurd door het Ministerie van Economische Zaken. Bij opname wordt er een duidelijke opsomming gegeven wat er in de dagprijs inbegrepen is en waarvoor supplementen moeten betaald worden. Ook bij een intake wordt u hierover goed geïnformeerd. De dagprijs staat vermeld in de overeenkomst en de interne afsprakennota die u ondertekent voor uw opname.  

Op de website staat de juiste dagprijs vermeld bij de rubriek 'aanbod'.

Er zijn geen bezoekuren vastgelegd. Bezoek is steeds welkom in het WZC. De deuren worden geopend om 7.30u en sluiten om 21.30u. Buiten de openingsuren kan u ook bezoek ontvangen of zelf op bezoek gaan; wanneer u aanbelt, kan een medewerker de deur openen. We vragen wel de nodige stilte te bewaren tussen 21u en 8u om de rust van de andere bewoners niet te verstoren.

U kan uw bezoek ontvangen op uw kamer of in de gemeenschappelijke ruimten zoals leefruimte, cafetaria. Voor familiebijeenkomsten of feestjes kan u ons feestzaaltje (max. 25 personen) reserveren.

Iedere bewoner beschikt geheel vrij over z'n tijd. Men kan gaan waar men wil na verwittiging van de medewerkers. Ontspanning wordt steeds vrijblijvend aangeboden. Deelname is in de dagprijs begrepen. Maandkalenders met hierop de activiteiten voor de komende maand worden op uw kamer bezorgd en ook via deze website gepubliceerd.